⚽ F09

DM hemma mot Storvreta
2023-04-22 17:40
En första DM match där energin fällde avgörandet
Energin inför matchen och under matchen var inte på topp idag. Vi tränare märker väldigt tydligt hur uppladdning med vila, dryck och mat varit inför matchdagen.
3 fokus idag var kommunikation, våga skjuta och flytta upp laget.

Trots låg energi så är tjejerna väldigt duktiga i sina defensiva positioner.
Tyvärr får vi efter 5 min 2 som har kramp i baksida lår (Viktigt att värma upp i varje moment och fyllt på med vatten innan)
Vi står rätt och vinner våra dueller om inte första gången så andra gången.
Kommunikationen finns där men vi flyttar inte upp laget när vi har boll. Vi släpper inte till så många chanser men 2 snygga mål mot oss efter första halvlek ifrån distans gör att vi tappa lite energi.

Vi lyfter vikten att flytta upp laget och visa sig framför bollförande spelare. En bra start på andra och i skapar en bra målchans där målvakten möter vår ytter som inte får bollen förbi men ett snyggt anfall. Först en bra bit in i andra kommer ett snöpligt mål som såg ut som inlägg i bortre krysset. Vi tappar mer av redan låg energi och efter ett oturligt mål innan paus så försvinner i stort sett all energi.

Sista perioden så ger vi upp där vi är trötta, slitna och helst vill att det ska ta slut.
Flera som vill byta gör att vi behöver flytta runt med positioner mer än planerat och det blir rörigt och tappar positionsspelet ett par ggr.
Viktigt att fokusera på första 36 min av 75 min där vi bara har 0-2 mot oss och är med och hotar med 1-2.

Fotboll är så mycket mer än resultat. Det krävs mod att leta en pass och spela dom sista 10 min trots stort underläge. Det krävs motivering att vilja vinna nästa duell och det krävs lust att vilja lyssna på oss tränare efter en förlust.
Tjejerna visar idag vilja, mod och lust att delta men energin var inte där hela 75 min idag. Nu ska vi träna med lite högre intensitet och leta fram viljan att vinna nästa duell hos tjejerna.
Dom har det i sig.