📖 Röda Tråden

Policy Lagsponsorer Håbo FF

Denna policy träder i kraft 2021-10-20

Bakgrund

Sponsorer behövs för att kunna ge barn och ungdomar liknande ekonomiska förutsättningar. Föreningen behöver sponsorer för att kunna tillhandhålla med allt material som behövs för att kunna bedriva idrotten. Allt träningsmaterial samt matchställ till samtliga lag är två av de större posterna som vi som förening står för.

Håbo FFs inkomster för att driva föreningen och dess verksamhet är helt beroende av kommunala bidrag, medlemsavgifter och sponsorintäkter.

Den nya sponsorpolicyn kommer att göra så att vi även i fortsättningen inte kommer att ”tvinga” våra medlemmar att sälja lotter, korv, choklad, etc. så som många andra föreningar gör.

Med anledning av detta så har Håbo FF inför 2021 bildat ett sponsorutskott som aktivt ska jobba för att långsiktigt knyta sponsorer till Håbo FF och öka föreningens marknadsvärde i Håbo Kommun.

Detta kommer ske genom olika aktiviteter.

Sponsorutskottet sponsor@haboff.se bistår även föreningens lag i frågor gällande sponsorer.

Lagsponsorer

Det är fritt fram för samtliga föreningens lag (ej representationslag Dam/Herr) att ordna sponsorer till det egna laget för att bygga en egen lagkassa.

Dock får dessa sponsorer inte vara föreningssponsorer.

Är man osäker så kontaktas sponsorutskottet på sponsor@haboff.se

Samtliga sponsorer som ska synas med tryck på föreningens kläder skall godkännas av sponsorutskottet. Detta för att minimera riskerna för t ex konflikter mellan sponsorer. Som förening vill vi att våra sponsorer efterföljer föreningens värdegrund, dvs ej företag inriktade på t ex tobak eller alkohol, eller står för politiska åsikter.

Tryck

Sponsortryck får ej tryckas på kläder som föreningen har bekostat (matchställ tröja/shorts)

Vi ser gärna att andra sätt att marknadsföra sig på används, såsom beachflaggor, reklam på lagsidor, etc för att arbeta mer för färre tryck på kläderna. Detta för att minska klimatpåverkan i form av användande av plaster. Dessutom ger detta våra medlemmar en bättre möjlighet att ärva kläder från syskon och andra medlemmar i föreningen.

Fakturering

Lagets sponsorer faktureras av Håbo FF och sponsorsumman redovisas i respektive lags lagkassa.

10% av sponsorsumman tillfaller Håbo FF.

Exempel

F12 har fått 5000kr i sponsring av Mälarlås.

Föreningen fakturerar Mälarlås 5000kr, 4500kr hamnar i lagkassa F12 och 500kr hamnar på föreningens konto.

Fotbollens spela, lek och lär
💗 Stöd Håbo FF
Våra stolta huvudsponsorer
Stöd våra sponsorer som stödjer oss!
Välkommen Nästa